Träffyta för direktlänk till innehåll

Giftinformationscentralens årsrapport 2023

Många giftiga föremål i ett glasskåp , till exempel en lustgaspatron, torkad flugsvamp och en liten gulsvart groda.

Rekordmånga samtal till Giftinformationscentralen 2023

Under 2023 besvarade Giftinformationscentralens telefonrådgivning mer än 108 000 frågor om akuta förgiftningar. Förfrågningarna från sjukvården har ökat mest, särskilt nattetid.

I dagarna publiceras Giftinformationscentralens årsrapport med statistik och information för 2023. Genom att analysera data från samtalsstatistiken upptäcks ibland riskfyllda trender som oroar och kräver handling.

"Samtalen från sjukvården fortsätter att öka. Inte minst samtalen som handlar om unga personer som fått allvarliga skador som nervskador och blodproppar efter upprepat bruk av lustgas. Vi ser tyvärr ingen avmattning i den trenden", säger Jenny Bång Arhammar, tillförordnad verksamhetschef vid Giftinformationscentralen.

De senaste åren har Giftinformationscentralen larmat om en kraftig ökning av samtalen kring förgiftning i självdestruktivt syfte hos flickor och unga kvinnor. Under 2023 avstannade denna ökning, även om den fortsatt ligger kvar på en hög nivå. Däremot finns det ytterligare en oroväckande trend i samtalsstatistiken.

"Frågor om illegal narkotika och internetdroger ökade med hela 51 procent i ungdomsgruppen och med 25 procent i vuxengruppen. Det gäller både de mer traditionella sorterna som kokain, amfetamin och ecstasy men vi ser också en ökning i samtalen från unga om så kallade designer drugs. Det är en signal som vi uppmärksammat och kommer att följa framåt", säger medicinskt ledningsansvarig Johanna Nordmark Grass.

Giftinformationscentralen är en nationell expertenhet inom akuta förgiftningar. Uppdraget är att sprida kunskap till allmänhet och sjukvård om förebyggande åtgärder, risker, diagnos och behandling av förgiftningar. En av kanalerna är den dygnet-runt öppna telefonrådgivning som funnits sedan 1960-talet. Där svarar apotekare och läkare på akuta frågor om förgiftningar dygnet runt, året om.

När det är akut

Begär giftinformation
Dygnet runt

I mindre akuta fall